Veelgestelde Vragen over de Stigo

WAT IS HET BELANGRIJKSTE VOORDEEL VAN STIGO?

De Stigo kan overal mee naartoe worden genomen – binnen, op het openbaar vervoer, naar een café, school, etc – en je kunt de Stigo bovendien ook overal opladen! Je hebt geen parkeerplaats of laadinfrastructuur nodig. Bovendien heeft de Stigo trolley wielen, dus kun je het net zo makkelijk achter je aantrekken als een koffer.

IS HET WAAR DAT STIGO DE SNELST OPVOUWBARE SCOOTER IS?

Misschien niet de snelst opvouwbare, maar zeker de meest compacte, snel opvouwbare en nog steeds op de weg toegestane scooter. Als je het gemakkelijk in minder dan 2 seconden kunt op, doet de snelheid er niet zoveel meer toe :).

WAT IS HET BEREIK?

De standaar Stigo met één batterij gaat 15-19 kilometer mee per lading. Als je een langer bereik nodig hebt, dan is de Stigo+ met twee batterijen de beste keuze – die gaat tot  maximum 40 kilometer mee per lading. Het bereik hangt ook af van het weer, terrein, en het gewicht en de rijstijl van de bestuurder. Uiteraard kan je altijd makkelijk en overal bijladen zonder adapter. Hij brengt je voor korte afstanden snel ter plaatse.

WAT IS DE MAXIMALE SNELHEID?

De meeste landen hebben een snelheidslimiet voor dit soort voertuigen van 25km/u op de weg, en 6km/u op de stoep. De maximale snelheid is dus 25km/u. Indien je in België rijdt als een voortbewegingstoestel kan je dit op maximaal 18 km/u zetten.

HOE LAAD IK EEN STIGO OP?

Je kunt Stigo opladen door de stekker in een standaard stopcontact te steken. Het volledig opladen van de batterij van zowel de Stigo en Stigo+ modellen duurt ongeveer drie uur.

KAN IK DE BATTERIJEN VERVANGEN?

Dat kan, maar dient door een door Stigo geautoriseerde servicepartner te worden gedaan.

KAN IK DE STIGO MEENEMEN IN DE TREIN OF OP HET OPENBAAR VERVOER?

In de meeste landen – ja, dat kan! Een opgevouwen Stigo neemt net zoveel ruimte in beslag als een koffer. Bovendien kun je een speciale waterdichte textiele hoes gebruiken die de fietskenmerken van de Stigo volledig verbergt, waardoor het nog meer op bagage lijkt.

KAN IK EEN STIGO MEENEMEN OP EEN VLIEGTUIG?

Dat kan helaas niet, vanwege beperkingen op het meenemen van elektrisch aangevoerde voertuigen op vliegtuigen.

KAN IK EEN STIGO REGISTREREN?

Ja, dat kan. Iedere Stigo wordt geleverd met een gelijkvormigheidsattest en type L1 goedkeuring (EU) en alle documentatie die je nodig hebt om een kentekenplaat en verzekering te verkrijgen, en om aldus legaal op Europese wegen te rijden. Je kunt de Stigo scooter in alle EU landen dus als L1e bromfiets registreren. Als onderdeel van deze goedkeuring, zijn wij vereist een Certificaat van Conformiteit (COC) te leveren bij iedere Stigo.

ZIJN HET STUUR EN DE ZITTING VERSTELBAAR VAN STIGO?

Dat is niet nodig. De Stigo is zo ontworpen dat het gewicht van de bestuurder wordt verdeeld over drie steunpunten: armen, benen en bovenlichaam – dit vermindert de belasting van de spieren en de rug. Stadsfietsen zijn op ditzelfde concept gebaseerd. Onze spieren zijn perfect gebouwd om met de dubbele S-vorm te werken, de ideale zithouding. Experts geloven dat deze rijhouding de ruggengraat ondersteunt terwijl de S-vorm blijft behouden. De Stigo rijhouding is ontworpen om de natuurlijk S-vormige ruggengraat te ondersteunen, waardoor het lichaamsgewicht goed wordt verdeeld. De Stigo rijhouding staat ook een hoek van 80-90 graden toe tussen de armen en het bovenlichaam om zo de lading goed te verdelen – dit vermindert het ondersteunende werk voor de schouder-, arm- en rugspieren. Volgens experts ontstaat een comfortabele en ontspannen rijhouding als het stuur niet meer dan 10cm verschilt van de zadelhoogte. Dit behoudt een hoek van 90 graden tussen de armen en het lichaam, waardoor het lichaam op lange afstanden kan ontspannen.

BESCHIKT STIGO OVER EEN STANDAARD?

Dankzij het ergonomische zadel en de opblaasbare banden, is een extra standaard niet nodig.

KAN IK STIGO BUITEN LATEN STAAN? HOE KAN IK HEM VERGRENDELEN OF TEGEN DE REGEN BESCHERMEN?

De Stigo is zo ontworpen dat je hem makkelijk mee naar binnen kunt nemen. Je hoeft hem niet te parkeren, op slot te zetten of alleen te laten. Vouw hem in 2 seconden op om hem mee naar binnen te nemen in je appartement, een café, restaurant, trein of op een boot. Bovendien is Stigo gemaakt van hoogwaardig aluminium zodat roesten quasi onmogelijk wordt.

KUN JE EEN STIGO MET EEN PEDAAL TRAPPEN?

Nee, dat kan niet. De Stigo beschikt over een gashendel om de snelheid aan te passen.

KAN IK DE STIGO OP OPENBARE WEGEN RIJDEN?

Ja, je kunt de Stigo op openbare wegen in alle Europese landen rijden. Dat kan omdat Stigo over een goedkeuringscertificaat (gelijkvormigheidsattest) beschikt, wat betekent dat het als voertuig is goedgekeurd voor de weg. 

KAN IK DE STIGO OP FIETSBANEN RIJDEN?

Overwegend – ja. De maximale snelheid van 25km/u en lage rijpositie maken de Stigo erg veilig. Stigo is zelfs veiliger en lichter dan de meeste fietsen. Raadpleeg desalniettemin de lokale wetgeving, omdat rijinstructies kunnen verschillen per land. In België bijvoorbeeld kunnen we de Stigo omschakelen naar 18 km/u en ben je zo in orde met de wet van de voortbewegingstoestellen.

EN HOE ZIT HET MET HET ONTWERP VAN HET ZADEL?

Het Stigo zadel is anders dan andere fietszadels. Het is juist ontworpen als tegenantwoord op traditionele fietsontwerpen. Een fietszadel is ontworpen voor snel en efficiënt trappen, en dit verklaart de slanke en gestroomlijnde structuur van een traditioneel fietszadel. De Stigo is specifiek ontworpen om comfortabel te zijn voor lange afstanden zonder dat je hoeft te trappen. De breedte van het Stigo zadel ondersteunt meer van de billen, waarmee druk wordt afgenomen van het zachte weefsel en de organen. De rondingen van het Stigo zadel voorkomen bovendien dat de bestuurder bij hellingen van het zadel afglijdt, net zoals de kuipstoelen in raceauto’s voorkomen dat de bestuurder bij een bocht uit de zitting vliegt.

Bestel nu je Stigo